Skorstensfejeren i Fredensborg - - passer på dig og dine værdier
Ritzau og DR vil ikke rette misinformationer om brændeovne

TOPHISTORIER
Foreningen af Leverandører af Pejse og Brændeovne i Danmark (DAPO) er forarget over, at Ritzau og DR har gengivet fordrejede informationer om brændeovne og nægtet at korrigere dem. Derfor har foreningen hevet de to medier i Pressenævnet for overtrædelse af en række presseetiske regler. Sagen starter hos Ritzau den 27. januar i år. En medarbejder falder over en gammel OECD-statistik fra 2006, der viser, at luftforureningen i Københavns er større end i storbyer som for eksempel Los Angeles og Rom. Ritzau undlader at gøre opmærksom på, at der er tale om en gammel statistik, og citerer alene civilingeniør Kåre Press Kristensen fra Det Økologiske Råd som ekspert. Han erklærer, at luftforureningen i København primært skyldes brændeovne. Den køber DR på stedet og bringer i løbet af formiddagen i både TV og radio flere interviews med Kåre Press Kristensen. Han slår til lyd for, at brændeovne skal pålægges en afgift og udfases i byerne, hvor der, som han påpeger, findes andre opvarmningskilder. Historien punkteres og Det Økologiske Råd kryber til korsetOm eftermiddagen punkteres historien imidlertid af forskere fra Nationalt Center for Energi og Miljø (DECE), der fastslår, at OECD-statistikken ikke kan bruges til noget som helst. Ligeledes kryber Kåre Press Kristensen fra Det Økologiske Råd til korset og trækker i ingeniøren.dk sine udtalelser til Ritzau og DR tilbage Men offentligheden får intet at vide. Ritzau dementerer ikke sit eget telegram og undlader at gøre opmærksom på, at Det Økologiske Råd trækker sine udtalelser om brændeovne tilbage. DR nøjes med en artikel på sin hjemmeside, hvor man blot referer DECE. Ikke en lyd om sagens rette sammenhæng i hverken TV eller radio. Seerne og lytterne må fortsat sidde tilbage med den opfattelse, at brændeovne er skyld i, at København er mere forurenet end både Los Angeles og Rom. Skaden er sketDermed er skaden sket, som DAPO konstaterer i sin klage til Pressenævnet: ”Brændeovne bliver i landets største medier unuanceret og uretmæssigt stemplet som den væsentligste kilde til luftforurening, og vore forhandlere bestormes med spørgsmål om en mulig afgift på brændeovne.” Samtidig peger DAPO i sin klage på det forhold, at både Ritzau eller DR har overtrådt de presseetiske regler og ikke udvist den fornødne kildekritik ved at bruge en repræsentant fra Det Økologiske Råd som ekspert. Betalt af energiselskaberneSom det hedder i klagen til Pressenævnet: ”Det Økologiske Råd er jo ikke – som mange fejlagtigt tror – repræsentant for nogen offentlig instans overhovedet. Det Økologiske Råd er en lille privat forening med knap 1.000 medlemmer og foreningen får massiv støtte fra energiselskaberne”, skriver DAPO og fortsætter: ”Det er derfor stærkt kritisabelt, at journalistiske institutioner som DR og Ritzaus Bureau ukritisk og gang på gang lader Det Økologiske Råd komme til orde som den faglige ekspertise, når det gælder luftforurening.” Har modtaget millioner fra DONG, Shell m.fl.Det er en kendsgerning, at Det Økologiske Råd stort set finansieres af interesseorganisationen Dansk Energi, der blandt andet repræsenterer gasdistributører som DONG og Shell, fjernvarmeværker og elværker. Af de årsregnskaber, som Den Korte Avis har haft adgang til, fremgår det, at foreningen Det Økologiske Råd alene i perioden 2008-2010 har modtaget 7,4 millioner kroner i støtte fra Dansk Energi. Altså en organisation, hvis medlemskreds har en klar økonomisk interesse i at få stoppet brugen af brændeovne til opvarmning.
SiteBuilder drevet af  Vistaprint